Rentoutusharjoitus Nukahtamiseen ja Stressiin

Tältä sivulta löydät rentoutusharjoituksia lapsille, nuorille, stressiin ja uneen. Näiden videoiden tarkoitus on rentouttaa sinut pois päivittäisestä stressistä ja/tai saada sinut nukahtamaan helpommin.

Nykyelämä on kiireistä ja stessaavaa ja välillä unohdamme olla vain omiemme ajatuksiemme parissa. Tai pahimmassa tapauksessa omat ajatuksemme ovat niin stressaavia, että ilman jatkuvia ärsykkeitä, ajattelemme pelkästään elämämme ongelmia. Mielen säännöllinen rauhoittaminen on hyvin tärkeää. Jokainen meistä on syntynyt rauhallisin mielin, mutta monet meistä ovat hukanneet rauhoittumisen taidon matkan varrella. Kuuntele näitä rentoutusäänitteitä useasti ja harjoituksen myötä pääset lähemmäs pysyvää mielenrauhaa.

Rentoutumisen hyödyt

Ihminen on biologisesti vanha olento, jonka monet toimintamallit ovat kivikaudelta ja ovat siten vanhentuneet. Tunteet ovat ihmisen selviytymismetodi. Tässä yksinkertaistettu esimerkki:

  • Kivikausi: On pimeää ja tunnet olosi ahdistuneeksi ja pelkäät -> Menet turvaan, piiloudut ja olet valppaana, eikä metsässä, pimeällä saalistava susi syö sinua -> Tunne auttoi sinua selvitymään.
  • Nykyaika: Asunnossasi on pimeää ja pelkäät, että sängyn alla on mörkö -> Pelkäät ja hikoilet ja et saa unta -> Tunteesta oli pelkkää haittaa.

Rentoutumisen tarkoitus on kontrolloida ja säätää tunteita, jotta ne olisivat sinulle hyödyllisiä. Joskus aikoinaan (kuten esimerkistä näkee), negatiivisilla tunteilla oli erittäin kriittinen tarkoitus ja sen takia ihmiset selvisivät. Nykyaikana monista negatiivisista tunteista ei ole mitään muuta kuin haittaa ja ne pitää saada pois. Rentoutusharjoitukset ja muut konstit auttavat sinua säätämään tunnetilasi nykyaikaan sopivaksi.

Rentoutusharjoitus toimii parhaiten, kun rauhoitat ensin ympäristön. Tee näin:

  • Sulje puhelin, tietokone ja televisio (jos katselet tätä tietokoneella tai puhelimella, himmennä näytön kirkkautta ja ota pois soittoäänet ja ruudulle hyppivät viestinotifikaatiot. Tämä on sinun aikaasi, on tärkeää eristäytyä hetkellisesti.)
  • Siivoa ympäristösi. Jos olet kotona, järjestele tavarat pois näkyvistä. Sotkun keskellä on vaikea rauhoittua.
  • Himmennä valot ja sytytä kynttilöitä.
  • Mene mukavaan asentoon, joko makuulle tai istumaan.
  • Laita kuulokkeet korville ja aloita alla olevien videoiden katseleminen. Suosittelemme nukkumiskuulokkeita, jotka eivät paina korvia.

Rentoutusharjoitus stressiin ja uneen

Alla olevat videot ovat suunniteltu stressin poistoon ja unen saantiin. Monesti stressi ja uniongelmat ovat kytköksissä toisiinsa. Näiden ja muiden tämäntyyppisten rentoutusharjoitusten avulla voit vapauttaa mielesi. Suosittelemme tekemään rentoutusharjoituksia päivittäin. Jos ensimmäinen kerta tuntuu hankalalta, kokeile huomenna uudestaan. On helppo ymmärtää, että esim. kunto ja lihakset kasvavat kun treenataan fyysisesti, mutta ei ole aina niin helppoa ymmärtää, että myös mielesi tarvitsee omanlaista harjoitusta, jotta se paranee ja avartuu.

Syvä meditointi – Rentoutusharjoitus uneen

Vähemmän ohjausta sisältävä rentoutusharjoitus, joka sopii nukahtamisvaikeuksista kärsiville ja itsenäiseen meditaatioon tähtääville. Nauhalla rauhoittava ääni ohjaa mieltäsi rauhallisempaan paikkaan. Taustalla on hypnotisoiva musiikki, joka saa mielesi stressivapaaseen tilaan ja ohjaa huomiosi puheeseen. Kuuntele ja koe rentoutus nukahtaminen.

Rentoutusharjoitus telttaretkellä sateisessa metsässä

Tässä rentoutusharjoituksessa löydät itsesi pieneltä metsäaukiolta. On kesäilta. Sinulla on säänkestävä teltta valmiiksi pystytettynä, jossa odottaa makuupussi. Sytytät nuotion, jonka äärellä ehdit istua hetkisen ennen sateen tuloa. Tämä nukahtamis äänite nukuttaa sinut teltassa sateen ropinan kaikuessa.

Rentoutusharjoitus stressiin ja jännitykseen

Tämä on lyhyt rentoutusharjoitus, joka on suunniteltu vartavasten stressin ja jännityksen poistamiseen. Seuraa rauhoittavan äänitteen ääntä ja poista stressi kehostasi. Voit täysin rentoutua ja unohtaa mieltä rasittavat ja pelottavat ajatukset. Äänite vie sinut hyvin rentoon olotilaan, jossa on negatiiviset tunteet varisevat pois yhtä helposti kuin syksyisen metsän lehdet talven tullessa.

Rentoutusharjoitus lapsille

Alla on rentoutusharjoitus tarina lapsille.

Rentoutusharjoitus mielikuvamatka – Lennetään mielikuvitusmaailmaan

Kupariketun rentoutusharjoitus lapsille. Tässä rentoutusharjoituksessa opetellaan turvallisesti kupariketun opastuksilla lentämään. Jos opimme lentämään vapauttamalla mielemme, pystymme sen jälkeen tekemään uskomattomia asioita. Hänen YouTube-kanavaltaan löytyy paljon muitakin rentoutusjarjoituksia lapsille.

Rentoutusharjoitus teksti

Alla on rentoutusharjoitus teksti lapsille ja aikuisille.

Kehon rentoutus – Untuvameditaatio

Tämä on pitkä rentoutusharjoitus, joka on käännetty tekstiksi. Ennen meditointia varmista, että saat keskittyä rauhassa, huoneessa ei ole kirkasta valoa ja olet tukevasti istuma-asennossa silmät suljettuina. Voit seurata videon kulkua alla olevan tekstin kanssa.

Rentoutusharjoitus teksti

Asetu mukavasti. Sulje silmäsi ja hengitä syvään nenäsi kautta. Puhalla ilmaa ulos hitaalla tahdilla ja pidä tauko ennen kuin täytät keuhkosi uudestaan tuolla keveällä hapella.

Näe mielessäsi miten puhdas happi virtaa suoniasi pitkin ja levittyy ympäri kehoasi. Hengittäessäsi lisää, kuvittele miten ilma virtaa jalkapohjiisi ja muuttaa ne rakenteeltaan höyhenenkevyiksi.

Tuo leijuva rentoutuden tunne leviää myös pohkeisiisi sekä reisiisi. Näät mielessäsi miten jalkasi alkavat nousta varovasti ilmaan kuin tuuleen tarttuva ilmapallo.

Ennen kuin keveys leviää eteenpäin kehosassi, kuvittele, että toisen nilkkasi ympärille kietoituu sentin ohut joustava lanka. Sen toinen pää kiinnittyy syvälle maan keskipisteeseen ja varmistaa näin, että voit nousta lentoon omaan tahtiisi.

Keskity jälleen hengitykseesi ja anna ilman lisääntyä suonissasi. Tunnet, että lantiosi alkaa leijua ylöspäin. Rentoudu ja nauti lisääntyvästä painottomuuden tunteesta. Anna sen nostaa myös ylävartalosi, kätesi, ja pääsi irti painovoiman vallasta. Hengitä uudestaan ja täytä nyt keuhkosi äärimmilleen. Päästä happi ulos hitaasti ja tunne kuinka nouset hitaasti ilmaan. Tuo tunne muistuttaa vedessä kellumista.

Leijut hitaasti ylöspäin ja käännyt selinmakuulle. Nautiskele tuosta vapaudentunteesta. Olet yhtä kevyt kuin untuva, joka liitää ilmavirtojen mukana. Mikään ei rajoita sinua. Tunnet kuinka pääset irti murheistasi, sekä kaikesta, mikä painaa sydäntäsi, tai mieltäsi.

Ilma, jota hengität, on parantavaa. Vähitellen, se täyttää jokaisen solusi ja puhdistaa ne kaikesta negatiivisesta. Anna itsesi täyttyä valolla, rakkaudella ja kiitollisuudella. Lennä nyt hetki omaan tahtiisi ja ihastele ympärillesi syttyneitä yötaivaan tähtiä. Olet yksi tähti niiden joukossa. Aivan yhtä tärkeä ja valoa ympärillesi säteilevä.

Lopulta tunnet, kuinka nilkkasi ympärille kietoitunut lanka, vetää sinua hitaasti takaisin maata kohden. Näe mielessäsi, miten ohitat lukemattomat pilvet, vuoret, korkeat puut ja rakennukset, kunnes tunnet lähestyväsi kehoasi. Keveys vähenee hiukan ja tekee tilaa painovoimalle. Tunnet, miten raajasi muuttuvat raskaiksi ja miten ne painuvat alustaa vasten. Painovoima tuntuu aluksi raskaalta, mutta vähitellen olosi tuntuu täysin normaalilta. Erona on ainoastaan se, että nyt suonissasi virtaa vielä hiukan parantavaa ilmaa. Tuo ilma puhdistaa sinua vielä tämän meditaation jälkeen ja vielä seuraavan päivän, sekä sitä seuraavan viikon.

Voit vähitellen liikuttaa jalkojasi, sormiasi ja hartioitasi. Anna tietoisuutesi palautua täysin tähän hetkeen. Lopulta, voit avata silmäsi. Tervetuloa takaisin!

Tämä meditaatio oli Kupariketun tekemä.

Sisällytä rentoutus elämääsi

Sen lisäksi, että muistaa rentoutua kotona, on hyvä lisätä elämään muutakin rentoutusta arjen keskelle. Hyvä tapa on mm. hieronnat ja hoidot. Ne ovat Suomessa yleensä vain suhteettoman kalliita. Olen itse ostanut välillä niitä Offerilla -palvelun kautta ~50-90% alennuksella (Helsinki, Tampere, Turku).

Toinen hyvä rentoutumistapa on käydä joogassa tai ohjatuilla meditaatiotunneilla. Monilla isoilla kuntosaliketjuilla on ryhmäliikuntatunteja, jotka kattavat nämä. Kesäisin järjestetään myös usein ilmaisia puistojoogatunteja.

Yhteenveto

Tältä sivulta löysit erilaisia rentoutusharjoituksia. Samoilla YouTube-kanavilla on lisää ilmaisia rentoutuksia. Tämän artikkelin tarkoitus on auttaa sinua löytämään työkaluja, millä voit harjoittaa mieltäsi ja rentoutua. Monet päätyvät tänne sivulle etsimällä “rentoutusharjoitus nukahtamiseen”, “rentoutus nukahtaminen”, “rentoutumisharjoitus”, “nukahtamis äänite” tai “rentoutusharjoitus lapsille”.

Jos rentoutusharjoitukset tuntuvat vaikealta, tässä pari lisävinkkiä:

  • Vältä rankkaa liikuntaa, mutta käy hitaalla kävelyllä, uinnilla tai joogassa. Lempeät liikkeet rauhoittavat kehoa, kun taas raju liikunta saa adrenaliinin pinnalle.
  • Ole paljon ulkona. Puhdas ilma ja aurinko ovat parantavia tekijöitä.
  • Tee helppoja asioita, jotka eivät vaadi ajatusta. Kuuntele mediaatioita tai ASMR-videoita. Väritä värityskirjoja, siivoa, maalaa tai askartele. On tärkeää koittaa poistaa nyykisiä ajatuksia mielestäsi täyttämättä sitä muilla ajtuksilla.

Toivottavasti sinulle löytyi suosikki rentoutusharjoitus.